Generelle spørsmål

Er Betalo trygt?

Betalo er en betalingsinstitusjon i henhold til betalingstjenesteloven (2010:751) og står under tilsyn av Finansinspektionen i Sverige.

All kommunikasjon mellom Betalo og våre kunder, samt mellom Betalos systemer, er kryptert og beskyttet med 128-bit Extended Validation SSL-sertifikater. Betalo lagrer ingen kortdata, men dette håndteres bare av Nets. Betalo overvåker alle transaksjoner for å oppdage uvanlig aktivitet og beskytte mot mulig svindel.

Betalo bruker BankID på mobil og BankID for sikker identifisering og innlogging.

Betalo er hostet i datasentre som er akkreditert i henhold til PCI – DSS nivå 1 med begrenset tilgang og 24/7 overvåking. Betalo følger OWASPs anbefalinger for de produktene og plattformene vi bruker.

Hvordan oppretter jeg en Betalo-konto?

Du kan opprette en Betalo-konto i vår mobilapp (tilgjengelig på iPhone og Android). Du identifiserer deg med BankID på mobilen.

Du må være minst 18 år for å opprette en konto og betale med Betalo. Betalo tilbys for øyeblikket kun til kunder som er folkeregistrert i Sverige, har svensk personnummer og ikke har beskyttet identitet.

Hvilke kort godtar Betalo?

Betalo aksepterer alle typer kort, dvs. debetkort, debetkort og kredittkort. Betalo aksepterer også alle Visa og Mastercard utstedt i Sverige, Norge, Danmark, Finland, innenfor EU og utenfor EU.

Vi har også partnerskap med flere kortutstedere.

Hva er et partner-kort?

Partnerkort er et kort utstedt av et selskap eller en organisasjon som Betalo har inngått et samarbeid med. Disse kortutstederne tilbyr sine kunder å bruke Betalo til en lavere avgift eller ingen avgift i det hele tatt.

Når du legger til et partnerkort, gjenkjenner systemet automatisk hvilket kort det er, og gir deg riktig avgift for bruk av Betalo.

Hvordan får jeg kvittering for betalingen min?

Gå til Betalinger-fanen, klikk på betalingen din. Deretter klikker du på kvitteringsikonet øverst til høyre. Hvis du vil laste ned kvitteringen, klikker du på nedlastingsikonet øverst til høyre. Kvitteringen lastes ned som PDF, du kan deretter sende kvitteringen til deg selv eller velge å skrive den ut.

Har Betalo pushnotiser?

Ja, Betalo tilbyr push-varsler.

iOS: Gå til Innstillinger > varsler > Betalo og slå på “Tillat varsler”.

Android: Gå til Innstillinger > Apper og varsler > Betalo > Notifications og slå på varslene du ønsker.

Kan jeg navngi kortene mine i appen?

Ja, du kan navngi kortene dine. Du blir bedt om å gjøre dette når du legger til kortet i appen. Du kan også gjøre det etterpå ved å klikke  på de  tre punktene øverst til høyre på kortet og velge “endre navn”.

På hvilke tekniske plattformer kan jeg bruke Betalo?

Betalo er en mobilapp for iPhone og Android. Du kan laste ned appen fra App Store eller Google Play.

Hvor mye koster Betalo?

Betalo bruker en enkel prismodell uten faste avgifter. Servicegebyret for bruk av et partnerkort varierer fra 2,3% til 2,9%. 

Hvordan legger jeg til et kort i Betalos app?

Du legger til kortet ditt i Betalo-appen ved først å klikke på kortikonet. Når du har klikket på kortikonet, klikker du på plusstegnet øverst i høyre hjørne. Så fyller du inn kortopplysningene dine. Klikk på registrer og bekreft så med 3D Secure.

Kortopplysningene lagres sikkert hos Nets. Betalo lagrer aldri kortinformasjonen din.

Hva skjer hvis kortet mitt blir avvist?

Det faktum at kortet ditt blir nektet har vanligvis ingenting å gjøre med Betalo. Vi ber deg derfor om å kontakte kortutstederen din hvis du har spørsmål om dette. Vennligst sjekk vilkårene og betingelsene som kortutstederen din har for betalinger på internett.

Regnes betalinger med Betalo som korttransaksjoner?

 

Betalinger gjort med Betalo regnes normalt som korttransaksjoner. Det finnes imidlertid unntak, og derfor anbefaler vi å sjekke med kortutstederen. Betalo kan aldri garantere poengopptjening, da det er opp til hver enkelt kortutgiver.

 

Hvor kan jeg se betalingshistorikken min?

Alle betalinger du har gjort kan sees i appen under betalingsfanen.

Er betalinger gjort med Betalo bonusbaserte?

Betalinger gjort med Betalo gir vanligvis bonuspoeng til kortprogrammer med et bonussystem. Det finnes imidlertid unntak, og derfor anbefaler vi å sjekke med kortutstederen.

 

 Hvor store betalinger kan jeg gjøre via Betalo?

Den mulige størrelsen på betalingene bestemmes av kortet du bruker, samt din egen kredittgrense. Hvis du skal betale for mer enn 500 000 NOK per år, vennligst gi oss beskjed på info@betalo.no.

Når blir kortet mitt belastet når jeg betaler en regning?

Du kan enten foreta en direkte betaling eller planlegge betalingen til et senere tidspunkt. Ved direkte betaling blir kortet belastet umiddelbart når du registrerer betalingen.

Dersom du planlegger betalingen, blir kortet belastet ca. 3 dager før den datoen betalingen skal være mottakeren i hende. For å foreta en direktebetaling velger du betalingsdato “Nå”.

Vær oppmerksom på at vi ikke kan garantere at kortet ditt vil bli belastet på en bestemt dato dersom du velger å planlegge betalingen. For kampanjetilbud som for eksempel doble poeng i helgene, anbefaler vi at du manuelt går inn i appen og legger inn betalingene dine med betalingsdatoen “Nå”.

Spørsmål om å betale regninger

Hvordan betaler jeg en regning?

1: Logg inn på appen.

2: Klikk på plussikonet

3: Velg “Betal en regning”

4: Velg kortet du vil betale med: Visa eller Mastercard. Hvis du har et partnerkort, velger du et.

5: Fyll ut mottakerens detaljer

6: Klikk på det grønne haken i høyre hjørne

7: Gå gjennom informasjonen du har skrevet inn

8: Godkjenn betalingen ved å klikke på den grønne haken igjen og godkjenn med 3D Secure

Med Betalo er det ikke tillatt å betale regninger til den norske håndhevelsesmyndigheten, inkassoselskaper, banker og kredittinstitusjoner. *

* Betaling skjer automatisk på første mulige betalingsdato. Du kan foreta betalinger en etter en.

Hvilke regninger kan jeg betale med Betalo?

Du kan betale regninger men det er ikke tillatt å betale regninger som tilhører inkassobyråer, den norske håndhevelsesmyndigheten, banker eller kredittinstitusjoner. For eksempel kan du ikke betale kredittkortregningen med Betalo.

Når når pengene mottakeren når jeg betaler en regning?

Pengene registreres på mottakerens konto på datoen som er angitt som betalingsdato.

Hvordan vet jeg at pengene har nådd en mottaker når jeg har betalt en regning?

Betalingen posteres alltid på mottakerens konto på betalingsdatoen.

I betalingshistorikken din endres statusen for betalingen fra «administrert»/«venter» til «betalt».

Hvordan kansellerer jeg betalingen av en regning?

Dersom du ønsker å kansellere en betaling, ber vi deg kontakte vår kundeservice senest kl. 16.45 bankdagen før betalingsdatoen.

 

Kan jeg betale en e-faktura på Betalo?

Du kan betale e-fakturaen din hos Betalo. Det du trenger å gjøre er å ta informasjonen fra e-fakturaen og registrere den på Betalo i stedet. Deretter fjerner du eFakturaen fra banken din.

Dessverre kan du for øyeblikket ikke motta e-fakturaen direkte til Betalo, men dette er noe vi har tenkt å tilby i fremtiden

Tilbyr Betalo direkte belastning?

Betalo tilbyr ikke direkte belastning, da dette er et spesifikt produkt.

Hva er den tidligste betalingsdatoen jeg kan angi når jeg betaler en regning?

Tidligste betalingsdato er ca. 3 virkedager for betalinger over 3000 kr og 1 virkedag for betalinger under 3000 kr uavhengig av korttype.

Når blir kortet mitt belastet når jeg betaler en regning?

Du kan enten foreta en direkte betaling eller planlegge at betalingen skal fullføres på et senere tidspunkt. Ved direkte betaling vil kortet bli belastet umiddelbart når du registrerer betalingen.

Hvis du planlegger betalingen, vil kortet bli belastet omtrent 3 dager før datoen betalingen forfaller for å nå mottakeren. For å foreta en direkte betaling, velg betalingsdatoen “Nå”.

Vær oppmerksom på at vi ikke kan garantere at kortet ditt blir belastet på en bestemt dato hvis du velger å planlegge betalingen. For kampanjetilbud som doble poeng i helgene, anbefaler vi at du manuelt går inn i appen og legger inn betalingene dine med betalingsdatoen “Nå”.

Spørsmål om overføring av penger til bankkontoer

Hvordan sender jeg penger til en bankkonto?

1: Logg inn på appen.

2: Klikk på plussikonet

3: Velg “Send til bankkonto”

4: Velg kortet du vil betale med: Visa eller Mastercard. 

5: Fyll ut mottakerens detaljer som kontonummer og melding.

6: Klikk på det grønne haken i høyre hjørne

7: Gå gjennom informasjonen du har skrevet inn

8: Godkjenn betalingen ved å klikke på den grønne haken igjen og bekrefte med 3D Secure

* Overføringen vil bli utført automatisk på første mulige betalingsdato. Du kan gjøre en-for-en-overføringer.

Når blir kortet mitt belastet når jeg overfører til en bankkonto?

Du kan enten foreta en direkte betaling eller planlegge at betalingen skal fullføres på et senere tidspunkt. Ved direkte betaling vil kortet bli belastet umiddelbart når du registrerer betalingen. Hvis du planlegger betalingen, vil kortet bli belastet 3 dager før datoen betalingen forfaller for å nå mottakeren.

 

Når når pengene mottakeren ved overføring til en norskt bankkonto?

Pengene registreres på mottakerens konto på datoen som er angitt som betalingsdato.

Hva er den tidligste betalingsdatoen jeg kan angi for en overføring til en bankkonto?

Tidligste betalingsdato er ca 3 virkedager for betalinger over 3000 kr og 1 virkedag for betalinger under 3000 kr uavhengig av korttype.

Hvordan vet jeg at betalingen har nådd mottakeren under en overføring til en bankkonto?

Betalingen din vil bli postert til mottakerkontoen på betalingsdagen.

I betalingshistorikken din på Betalo-kontoen din endres statusen for betalingen fra “håndtert” / “pågår” til “betalt”.

Hvordan kansellerer jeg en bankoverføring?

Hvis du ønsker å kansellere en overføring, vennligst kontakt vår kundeservice senest kl. 16:45 på bankdagen før betalingsdatoen.